Judaizm u początków ery chrześcijańskiej
Rozprawy Naukowe 46
red. serii: I. Dec
TUM Wydawnictwo Wrocławskiej Księgarni Archidiecezjalnej
Wrocław 2003, ss. 195
Opis
W książce autor postawił sobie pytanie o kształt i funkcjonowanie instytucji związanych z judaizmem czasów Jezusa, nie pomijając przy tym zasadniczych wierzeń i zwyczajów żydowskich. Określenie „era chrześcijańska”, użyte w tytule, nie odsyła w tym wypadku do początków Kościoła popaschalnego, lecz jego znaczenie zbiega się z angielskim „christian era” lub „common era”, wskazując na przełom pomiędzy tym, co w literaturze świeckiej określa się wyrażeniem „przed naszą erą” i „nasza era”. Po przedstawieniu źródeł reprezentatywnych dla badanego okresu, zajął się więc kolejno instytucją świątynną, kultem ofiarniczym, dniami i czasami świętymi, prezentacją ugrupowań religijnych, tradycją literacką, instytucją synagogalną i zwyczajami żydowskimi. W prezentacji poszczególnych instytucji, wierzeń i zwyczajów judaizmu sięga często nie tylko – co zrozumiałe – do ksiąg Starego i Nowego Testamentu, ale także do innych źródeł, zasygnalizowanych w pierwszym rozdziale: pism Flawiusza i Filona, apokryfów Starego Testamentu i literatury judeo-hellenistycznej, pism qumrańskich i literatury rabinicznej. Pisma te osadzone są mocno w interesującej autora epoce, bądź przez czas ich powstania, bądź przez zagadnienia w nich poruszane. Zebrany i usystematyzowany w książce materiał dowodzi, że judaizm omawianego okresu przedstawia obraz bardziej bogaty i skomplikowany niż sądzi się zazwyczaj. Różnorodność ta wynika nie tylko z odmiennych przekonań i praktyk różnych grup i stronnictw, ale także ze specyfiki diaspory żydowskiej. Judaizm praktykowany na co dzień był bardziej sposobem życia i widzenia świata niż systemem doktrynalnym. Wydaje się, że więcej kontrowersji dotyczyło praktyk religijnych niż „artykułów wiary”. Każda dziedzina życia regulowana była przez prawo natury religijnej. Fakt ten wynikał z głębokiego przekonania Żydów, że Bóg zainteresowany jest całym człowiekiem, w każdym wymiarze jego życia. Bóg interesuje się jednak nie tylko jednostką; kategoria narodu jako ludu wybranego przez Jahwe, z którym On sam, z własnej inicjatywy, zawiera przymierze, stanowiła o sposobie widzenia życia społecznego i politycznego. Nie istniał rozdział religii i polityki. Ugrupowania religijne zainteresowane były sprawami politycznymi; polityczne bunty przeciw Rzymowi miały podłoże religijne. Książka nakreśla szerokie tło historyczne, kulturowe, religijne i społeczne życia i nauczania Jezusa. Pod wieloma względami porusza zagadnienia środowiska biblijnego. Judaizm miał bez wątpienia wpływ – jak mówi we wstępie ks. prof. H. Langkammer – na „Jezusowe chrześcijaństwo”. Aby poznać ten wpływ, należy najpierw poznać samą religię żydowską. Warto także zauważyć, że struktura książki wyznacza budowę rozprawę pracy habilitacyjnej.
Spis treści
PRZEDMOWA
WSTĘP
I. PROBLEM ŹRÓDEŁ
- JÓZEF FLAWIUSZ
- FILON Z ALEKSANDRII
- APOKRYFY STAREGO TESTAMENTU I LITERATURA JUDEO-HELLENISTYCZNA
- MANUSKRYPTY ZNAD MORZA MARTWEGO
- LITERATURA RABINICZNA
II. ŚWIĄTYNIA
- ZNACZENIE I ŚWIĘTOŚĆ ŚWIĄTYNI
- ŚWIĄTYNIA HERODA
- PERSONEL ŚWIĄTYNNY
- DZIEŃ W ŚWIĄTYNI
- Dzień powszedni
- Szabat
- Święta
- Dzień Pojednania
- Regalim – święta pielgrzymie.
- Pascha
- Święto Tygodni
- Święto Namiotów
- Nowy Rok
- Nów księżyca
III. KULT OFIARNICZY
- IDEA I ZNACZENIE OFIARY
- RYT OFIARNICZY
- Przedstawienie ofiary
- Włożenie rąk na dar ofiarny
- Zabicie zwierzęcia i ryt pokropienia
- Spalenie (i spożycie) ofiary
- RODZAJE OFIAR
- olah
- hattat
- aszam
- zabah szelamim
- neder
- zebah hattôdah
- nedabah
- minhah
IV. DNI I CZASY ŚWIĘTE
- DNI ŚWIĄTECZNE NAKAZANE W PRAWIE
- Szabat
- Jom Kippur
- Pesah
- Sukkot
- Szavuot
- Rosz Ha-Szanah
- Rosz Hodesz
- DNI ŚWIĄTECZNE DODANE Z BIEGIEM CZASU
- Purim
- Hanukkah
- ROK SZABATOWY I JUBILEUSZOWY
- Rok szabatowy
- Rok jubileuszowy
V. UGRUPOWANIA RELIGIJNE
- FARYZEUSZE
- Faryzeusze za czasów Chrystusa – rys historyczny
- Teologia i praktyki faryzeuszy
- SADUCEUSZE
- Saduceusze za czasów Chrystusa – rys historyczny
- Wierzenia i praktyki saduceuszy
- QUMRAŃCZYCY – ESSEŃCZYCY
- Qumrańczycy – esseńczycy za czasów Chrystusa – rys historyczny
- Wierzenia i praktyki qumrańczyków – esseńczyków
- ZELOCI I SYKARYJCZYCY
- Zeloci i sykaryjczycy w czasach Chrystusa – rys historyczny
- Wierzenia i praktyki zelotów i sykaryjczyków
- UCZENI W PIŚMIE
- Uczeni w Piśmie w czasach Chrystusa – rys historyczny
- Wierzenia i praktyki uczonych w Piśmie
- HERODIANIE
- Herodianie w czasach Chrystusa – rys historyczny
- Wierzenia i praktyki Herodian
- SAMARYTANIE
- Samarytanie w czasach Chrystusa – rys historyczny
- Wierzenia i praktyki Samarytan
VI. TRADYCJA LITERACKA
- PRAWO
- PROROCY
- PISMA
- LITERATURA APOKALIPTYCZNA I INNE PISMA
VII. SYNAGOGA
- ROLA SYNAGOG ZA CZASÓW CHRYSTUSA
- MODLITWA W SYNAGODZE
VIII. NIEKTÓRE ZWYCZAJE
- MODLITWA UŚWIĘCAJĄCA DZIEŃ
- NARODZINY I ŚMIERĆ
- Narodziny
- Nadanie imienia
- Obrzezanie
- Wykup pierworodnych
- Śmierć i zwyczaje pogrzebowe
- Narodziny
- MAŁŻEŃSTWO
- Zaręczyny
- Zawarcie małżeństwa
- Możliwość rozwodu
- ŚLUBY I PRZYSIĘGI
- Śluby
- Przysięgi
- POSTY I DANINY
- Posty
- Daniny
POSŁOWIE
WYKAZ SKRÓTÓW
BIBLIOGRAFIA