Judaizm u początków ery chrześcijańskiej

Judaizm u początków ery chrześcijańskiej
Rozprawy Naukowe 46
red. serii: I. Dec
TUM Wydawnictwo Wrocławskiej Księgarni Archidiecezjalnej
Wrocław 2003, ss. 195

Opis

W książce autor postawił sobie pytanie o kształt i funkcjonowanie instytucji związanych z judaizmem czasów Jezusa, nie pomijając przy tym zasadniczych wierzeń i zwyczajów żydowskich. Określenie „era chrześcijańska”, użyte w tytule, nie odsyła w tym wypadku do początków Kościoła popaschalnego, lecz jego znaczenie zbiega się z angielskim „christian era” lub „common era”, wskazując na przełom pomiędzy tym, co w literaturze świeckiej określa się wyrażeniem „przed naszą erą” i „nasza era”. Po przedstawieniu źródeł reprezentatywnych dla badanego okresu, zajął się więc kolejno instytucją świątynną, kultem ofiarniczym, dniami i czasami świętymi, prezentacją ugrupowań religijnych, tradycją literacką, instytucją synagogalną i zwyczajami żydowskimi. W prezentacji poszczególnych instytucji, wierzeń i zwyczajów judaizmu sięga często nie tylko – co zrozumiałe – do ksiąg Starego i Nowego Testamentu, ale także do innych źródeł, zasygnalizowanych w pierwszym rozdziale: pism Flawiusza i Filona, apokryfów Starego Testamentu i literatury judeo-hellenistycznej, pism qumrańskich i literatury rabinicznej. Pisma te osadzone są mocno w interesującej autora epoce, bądź przez czas ich powstania, bądź przez zagadnienia w nich poruszane. Zebrany i usystematyzowany w książce materiał dowodzi, że judaizm omawianego okresu przedstawia obraz bardziej bogaty i skomplikowany niż sądzi się zazwyczaj. Różnorodność ta wynika nie tylko z odmiennych przekonań i praktyk różnych grup i stronnictw, ale także ze specyfiki diaspory żydowskiej. Judaizm praktykowany na co dzień był bardziej sposobem życia i widzenia świata niż systemem doktrynalnym. Wydaje się, że więcej kontrowersji dotyczyło praktyk religijnych niż „artykułów wiary”. Każda dziedzina życia regulowana była przez prawo natury religijnej. Fakt ten wynikał z głębokiego przekonania Żydów, że Bóg zainteresowany jest całym człowiekiem, w każdym wymiarze jego życia. Bóg interesuje się jednak nie tylko jednostką; kategoria narodu jako ludu wybranego przez Jahwe, z którym On sam, z własnej inicjatywy, zawiera przymierze, stanowiła o sposobie widzenia życia społecznego i politycznego. Nie istniał rozdział religii i polityki. Ugrupowania religijne zainteresowane były sprawami politycznymi; polityczne bunty przeciw Rzymowi miały podłoże religijne. Książka nakreśla szerokie tło historyczne, kulturowe, religijne i społeczne życia i nauczania Jezusa. Pod wieloma względami porusza zagadnienia środowiska biblijnego. Judaizm miał bez wątpienia wpływ – jak mówi we wstępie ks. prof. H. Langkammer – na „Jezusowe chrześcijaństwo”. Aby poznać ten wpływ, należy najpierw poznać samą religię żydowską. Warto także zauważyć, że struktura książki wyznacza budowę rozprawę pracy habilitacyjnej.

Spis treści

PRZEDMOWA

WSTĘP

I. PROBLEM ŹRÓDEŁ

  • JÓZEF FLAWIUSZ
  • FILON Z ALEKSANDRII
  • APOKRYFY STAREGO TESTAMENTU I LITERATURA JUDEO-HELLENISTYCZNA
  • MANUSKRYPTY ZNAD MORZA MARTWEGO
  • LITERATURA RABINICZNA

II. ŚWIĄTYNIA

  • ZNACZENIE I ŚWIĘTOŚĆ ŚWIĄTYNI
  • ŚWIĄTYNIA HERODA
  • PERSONEL ŚWIĄTYNNY
  • DZIEŃ W ŚWIĄTYNI
    1. Dzień powszedni
    2. Szabat
    3. Święta
      1. Dzień Pojednania
      2. Regalim – święta pielgrzymie.
        • Pascha
        • Święto Tygodni
        • Święto Namiotów
      3. Nowy Rok
      4. Nów księżyca

III. KULT OFIARNICZY

  • IDEA I ZNACZENIE OFIARY
  • RYT OFIARNICZY
    1. Przedstawienie ofiary
    2. Włożenie rąk na dar ofiarny
    3. Zabicie zwierzęcia i ryt pokropienia
    4. Spalenie (i spożycie) ofiary
  • RODZAJE OFIAR
    1. olah
    2. hattat
    3. aszam
    4. zabah szelamim
      1. neder
      2. zebah hattôdah
      3. nedabah
    5. minhah

IV. DNI I CZASY ŚWIĘTE

  • DNI ŚWIĄTECZNE NAKAZANE W PRAWIE
    1. Szabat
    2. Jom Kippur
    3. Pesah
    4. Sukkot
    5. Szavuot
    6. Rosz Ha-Szanah
    7. Rosz Hodesz
  • DNI ŚWIĄTECZNE DODANE Z BIEGIEM CZASU
    1. Purim
    2. Hanukkah
  • ROK SZABATOWY I JUBILEUSZOWY
    1. Rok szabatowy
    2. Rok jubileuszowy

V. UGRUPOWANIA RELIGIJNE

  • FARYZEUSZE
    1. Faryzeusze za czasów Chrystusa – rys historyczny
    2. Teologia i praktyki faryzeuszy
  • SADUCEUSZE
    1. Saduceusze za czasów Chrystusa – rys historyczny
    2. Wierzenia i praktyki saduceuszy
  • QUMRAŃCZYCY – ESSEŃCZYCY
    1. Qumrańczycy – esseńczycy za czasów Chrystusa – rys historyczny
    2. Wierzenia i praktyki qumrańczyków – esseńczyków
  • ZELOCI I SYKARYJCZYCY
    1. Zeloci i sykaryjczycy w czasach Chrystusa – rys historyczny
    2. Wierzenia i praktyki zelotów i sykaryjczyków
  • UCZENI W PIŚMIE
    1. Uczeni w Piśmie w czasach Chrystusa – rys historyczny
    2. Wierzenia i praktyki uczonych w Piśmie
  • HERODIANIE
    1. Herodianie w czasach Chrystusa – rys historyczny
    2. Wierzenia i praktyki Herodian
  • SAMARYTANIE
    1. Samarytanie w czasach Chrystusa – rys historyczny
    2. Wierzenia i praktyki Samarytan

VI. TRADYCJA LITERACKA

  • PRAWO
  • PROROCY
  • PISMA
  • LITERATURA APOKALIPTYCZNA I INNE PISMA

VII. SYNAGOGA

  • ROLA SYNAGOG ZA CZASÓW CHRYSTUSA
  • MODLITWA W SYNAGODZE

VIII. NIEKTÓRE ZWYCZAJE

  • MODLITWA UŚWIĘCAJĄCA DZIEŃ
  • NARODZINY I ŚMIERĆ
    1. Narodziny
      1. Nadanie imienia
      2. Obrzezanie
      3. Wykup pierworodnych
    2. Śmierć i zwyczaje pogrzebowe
  • MAŁŻEŃSTWO
    1. Zaręczyny
    2. Zawarcie małżeństwa
    3. Możliwość rozwodu
  • ŚLUBY I PRZYSIĘGI
    1. Śluby
    2. Przysięgi
  • POSTY I DANINY
    1. Posty
    2. Daniny

POSŁOWIE

WYKAZ SKRÓTÓW

BIBLIOGRAFIA