Wyniki badań naukowych – zanim opublikowane zostaną w opasłych tomach, obejmujących podsumowania wielu projektów – najczęściej prezentowane są przez autorów w artykułach naukowych i popularno-naukowych. Tak też jest i tym razem. Zapraszam do zapoznania się ze szczegółowymi wynikami moich badań.
The Meaning and the Function of He locale
There is a discussion among the linguists about the meaning and the function of so called He locale. In this short paper we would like to present the origin of this vowel in old Semitic languages (1), its meaning (2), changes it provokes in vocalization (3) and stress in words where it appears (4).…
JEZUS W SYNAGODZE W NAZARECIE (Łk 4,16-30) – ZAPOWIEDŹ MISJI NAMASZCZONEGO PROROKA
W dwudziele Łukaszowym (Łk – Dz) specyficzna rola proroków określona jest przez ich funkcję wskazywania na zbawczą wolę Bożą. Należy słuchać proroków (Łk 16,29-31; Dz 3,22; 26,27), gdyż sam Bóg przemawia przez nich (Dz 3,18-26), i wszystko, co mówią się wypełnia (Dz 13,29). To właśnie prorocy zapowiedzieli śmierć i zmartwychwstanie Chrystusa (Łk 18,31-33; 20,17;…
ISRAELITE (IRON AGE II) BURIAL CUSTOMS IN THE JERUSALEM AREA IN THE LIGHT OF BIBLICAL AND ARCHEOLOGICAL EVIDENCE
Around Jerusalem several cemeteries dating to the Israelite Iron Age II were excavated and each has its own characteristics. The Israelite practice was to place the burial places near the cities, but outside the town walls. The exceptions were the tombs of the kings, which were inside the City of David (1 Kings 2,10; Neh.…
BURIAL CUSTOMS IN THE LAND OF BIBLE FROM THE CHALCOLITHIC PERIOD TO THE HERODIAN PERIOD (4300 B.C.E. – 70 A.D.).
INTRODUCTION The land of the Bible is often called the land of contrasts. This is true not only because of the geographical environment, but also because of the fact that this small country is a juncture of continents and languages, cultures and crossroads for the nations. It is not surprising that through the ages we…
Motyw „kynaria” w dialogu Jezusa z Kananejką – Syrofenicjanką (Mk 7, 24-30; Mt 15, 21-28)
Epitet pies na kartach Starego Testamentu bez wątpienia pełni funkcję określenia obraźliwego i poniżającego. Autorzy biblijni i ich bohaterowie posługują się nim dla podkreślenia wyższości jednego narodu, władcy czy wojownika nad innym. Goliat zwraca się szyderczo do Dawida: Czyż jestem psem, że przychodzisz do mnie z kijem? (1 Sam 17,43); Abiszaj, usłyszawszy Szimeja przeklinającego Dawida,…
Metody i dyscypliny współczesnej biblistyki
Na początku ubiegłego stulecia niemiecki uczony Rudolf Bultmann, który wykładał przez pewien czas we Wrocławiu (tu przypuszczalnie powstało jego główne dzieło Die Geschichte der synoptischen Tradition, wydane w 1921 w Getyndze), wysunął postulat, zwany socjologicznym. Postulat ten głosi, iż pierwotna wspólnota chrześcijańska była twórcza, czyli sama wytwarzała tradycje o Jezusie z Nazaretu. Środowiskiem powstania nauk…
Kazanie na górze o modlitwie
Jezus rozpoczyna pouczenia dotyczące modlitwy od miejsc, w których winna być odmawiana. Modlitwy poranne i popołudniowe Żydzi odmawiać mogli niemal wszędzie, z wyjątkiem miejsc uznanych za nieczyste. Dla wielu była to dobra okazja, aby pokazać na zewnątrz swą pobożność, nie dbając przy tym o osobistą więź z Bogiem. Jezus nie tyle zakazuje się modlić w…
ARCHANIELSKI TRZEPOT SKRZYDEŁ
Teologowie o orientacji liberalnej wierzą – nie wiedzą, ale wierzą, gdyż tezy tej nie potrafią naukowo udowodnić – że mowa o aniołach w Biblii to jedynie swoista figura literacka. Gdy autor natchniony nie wiedział, jak przedstawić prawdy pochodzące z objawienia Bożego, po prostu wprowadzał na scenę anioła i wszystko stawało się proste. Pomijając fakt, że…
BABEL W WIECZERNIKU?
Piotr Bruegel to postać zagadkowa. Starannie wykształcony w niderlandzkich szkołach, zwłaszcza w Antwerpii i Brukseli, interesował się życiem ludzi prostych. Mieszkał kolejno w kilku miastach, ale jego fascynacją były wiejskie krajobrazy i ludowe zwyczaje. Był protegowanym Habsburgów, a tematy religijne w swej sztuce traktował z niejaką dwuznacznością. Jedna z najbardziej znanych reprezentacji „Budowy wieży…
Bóg miłosierny czy sprawiedliwy?
Kto posłucha kazań ewangelizacyjnych, które mają na celu zaproszenie słuchaczy do „przyjęcia Jezusa jako Pana i Zbawiciela”, często uchwyci w nich pewne przeciwstawienie pojęcia miłosierdzia idei sprawiedliwości. Utarło się niemal powszechnie przekonanie, że miłosierdzie jest swego rodzaju zawieszeniem działania sprawiedliwości. Tak rozumiana sprawiedliwość jest udzielaniem nagrody za dobro i karą za zło. Miłosierdzie miałoby przejawia…