Pełna Łaski
Łaska jest pierwszym darem, jaki Maryja otrzymuje od Boga. Znajduje on swe potwierdzenie w słowach anioła: „Nie bój się, Maryjo, znalazłaś bowiem łaskę u Boga” (Łk 1,30), a jeszcze pełniej w sformułowaniu „kecharitomene”, niezbyt precyzyjnie tłumaczonym przez polskie „pełna łaski” (Łk 1,28), opartym z pewnością na łacińskim gratia plena, zaczerpniętym z Wulgaty. Czy „Pełna Łaski” to imię własne Maryi?
Matka Boga
Czy na podstawie tekstu Pisma Świętego rzeczywiście możemy Maryję nazywać Matką Boga, czyli przypisywać Jej piękny tytuł Theotokos? Czy Bóg, który wszystko stworzył i podtrzymuje w istnieniu w ogóle może mieć Matkę?
Arka Przymierza
W Litanii Loretańskiej prosimy o wstawiennictwo Maryję, której nadajemy miano Arki Przymierza. Czym była starotestamentowa Arka? I czy Maryi rzeczywiście przysługuje taki tytuł?
Wniebowzięta
Autor Księgi Mądrości stwierdza, że Bóg śmierci nie uczynił (Mdr 1, 13). Paweł w Liście do Rzymian dopowiada: „zapłatą za grzech jest śmierć” (Rz 6, 23). Na bazie tych tekstów ukuć można pierwszy argument za wniebowzięciem Maryi. Jest nim przywilej niepokalanego poczęcia: ponieważ Maryja nie tylko nie zgrzeszyła, ale także została wyjęta spod prawa grzechu pierworodnego, możliwe jest, że w konsekwencji nie musiała umrzeć, bo śmierć jest „zapłatą za grzech”.
Jednym z pierwszych argumentów wysuwanych przeciw dogmatowi jest przywołanie korespondencji Pawła z Rzymianami: „Wszyscy bowiem zgrzeszyli i pozbawieni są chwały Bożej” (Rz 3, 23). Wszyscy to wszyscy, prawda? Nawet Maryja nazywa Boga swoim Zbawicielem, co znaczy, że potrzebowała zbawienia: „raduje się duch mój w Bogu, Zbawcy moim (Łk 1, 47). Oczywiście, tak! Maryja potrzebowała zbawienia, co jednak wcale nie znaczy, że zgrzeszyła (kwestia „przed-odkupienia). Słowo „wszyscy” nie jest synonimem „wszyscy bez wyjątku”. Paweł używa go w takim sensie, w jakim często i my dziś go używamy.
Niepokalana
Jednym z pierwszych argumentów wysuwanych przeciw dogmatowi jest przywołanie korespondencji Pawła z Rzymianami: „Wszyscy bowiem zgrzeszyli i pozbawieni są chwały Bożej” (Rz 3, 23). Wszyscy to wszyscy, prawda? Nawet Maryja nazywa Boga swoim Zbawicielem, co znaczy, że potrzebowała zbawienia: „raduje się duch mój w Bogu, Zbawcy moim (Łk 1, 47). Oczywiście, tak! Maryja potrzebowała zbawienia, co jednak wcale nie znaczy, że zgrzeszyła (kwestia „przed-odkupienia). Słowo „wszyscy” nie jest synonimem „wszyscy bez wyjątku”. Paweł używa go w takim sensie, w jakim często i my dziś go używamy.
Polub stronę na Facebook

