I. PLAN WYKŁADU
W ramach wykładu poruszone zostaną następujące zagadnienia dotyczące teologicznych i historycznych przyczyn rozejścia się dróg Kościoła i Synagogi w pierwszych stu latach istnienia Kościoła:
- Zarysowanie problematyki
- Kościół w łonie judaizmu – do wydalenia Żydów z Rzymu (30-49 po Chr.)
- Do upadku świątyni jerozolimskiej (50-70 po Chr.)
- Trudnego rozstania początki – do zgromadzenia w Jabne (71-89 po Chr.)
- Do wybuchu powstania Bar Kochby (90-131 po Chr.)
- Powstanie Bar Kochby (132-135 po Chr.)
II. LITERATURA
Literatura obowiązkowa:
M. Rosik, Kościół a Synagoga (30-313 po Chr.). Na rozdrożu, Wydawnictwo „Chronicon”, Wrocław 2016, ss. 9-410 (wersja angielska tu).
Literatura pomocnicza:
- Kościół i Synagoga. Zarys problematyki
- „Zarzewie konfliktu między Kościołem a Synagogą (do 135 roku)”, w: Jezus i chrześcijanie w źródłach rabinicznych, red. K. Pilarczyk, A. Mrozek, Estetyka i Krytyka 27 (3/2012), Kraków 2012, s. 69-104 (wersja rosyjska: tu).
- „Czy Fiscus Iudaicus w latach 70/71-98 po Chr. wpłynął na rozejście się dróg judaizmu i chrześcijaństwa? Studium historyczno-teologiczne”, Collectanea Theologica 83 (2013) 1, 71-92 (wersja francuska: tu).
- „Synagoga a rodzący się Kościół w perspektywie misji”, w: Misja: istotą i chwałą Kościoła katolickiego, red. A. Napiórkowski, Cracoviensis Cogitatio Ecclesialis X, Kraków 2018, 9-21.
Poleca się także odsłuchanie audycji:
- Trudne rozstanie. Kościół i Synagoga w latach 30-135 po Chr. (1) (Studium Dominicanum, Warszawa)
- Trudne rozstanie. Kościół i Synagoga w latach 30-135 po Chr. (2) (Studium Dominicanum, Warszawa)
- Zarzewie konfliktu Kościoła i Synagogi (1) (Radio „Rodzina)
- Zarzewie konfliktu Kościoła i Synagogi (2) (Radio „Rodzina”)
- O rozbracie Kościoła i Synagogi (Radio Warszawa)
- Relacje chrześcijan i Żydów w pierwszych wiekach (Radio „Logos”)
- Kościół pierwszych wieków a Synagoga (Inicjatywa Akademicka „Fides et Ratio”)
- Co wiemy o rozejściu się dróg Kościoła i Synagogi (Portal: Biblenote.pl)
III. FORMA ZALICZENIA
Na koniec semestru przewidziano kolokwium pisemne składające się z 25 pytań. Celem otrzymania oceny dostatecznej należy poprawnie odpowiedzieć na 15 pytań (60%), i odpowiednio – na ocenę dobrą należy poprawnie odpowiedzieć na 20 pytań, na ocenę bardzo dobrą – na 25 pytań. Kolokwium odbędzie się w terminie uzgodnionym na pierwszych zajęciach.